RECENZE: Mass Effect Andromeda – Vzpoura na Nexu

Žánr: sci-fi

Série: Mass Effect; Podsérie: Andromeda 1

Počet stran: 320

Provedení: brož.

Datum vydání: 21.6.2017

Anotace

Spali stovky let. Na své dlouhé cestě si v kryospánku nechali zdát sny o novém domově v galaxii v Andromedě. Teď se konečně probouzejí a jejich sen o míru se ocitá v troskách. Pionýři z Mléčné dráhy – turiani, salariani, lidé, asarijky a další – nyní musí čelit nové, neznámé galaxii a hrozbám, jaké si ani nedokázali představit. Nexus je základna, ze které mají kolonisté začít prozkoumávat svůj nový domov. Jenže než vůbec dorazily archy jednotlivých ras, obří vesmírná stanice se změnila v kriticky poškozenou, umírající trosku. Mise Andromeda je v ohrožení a Sloane Kelly, šéfka bezpečnosti, musí obnovit aspoň zdání pořádku a za každou cenu udržet Nexus při životě. Čas totiž utíká, a pokud Sloane selže, celá Andromeda Initiative by se mohla sesypat jako domeček z karet.

Nikdy jsem se nijak netajila tím, že Mass Effect je mojí oblíbenou herní (avšak i knižní) sérií. A i přes to, že se doposud prokousávám knihami k prvním třem dílům a Andromedu jsem doposud hrála jen jako betu, nemohla přeci Vzpoura na Nexu v mé knihovničce chybět. Přiznám se, že jsem kolem ní v knihkupectví chodila poměrně dlouho, nakonec jsem to ale nevydržela a pořídila si ji. Předem vás varuji, že tato recenze může – a pravděpodobně i bude – obsahovat *SPOILERY*! Pokud jste knihu ještě nečetli a chystáte se, tyto části přeskočte.

Kniha jistě splní očekávání fanoušků Mass Effectu ve směru známých mimozemských ras, mezirasových konfliktů či přestřelek. Neznalci mohou mít občas problém s pochopením pojmů nebo poměrně častých narážek, u kterých jsem se nejednou zasmála.  Jistě vás bude zajímat, jestli je potřeba předem Mass Effect Andromeda hrát. Jak jsem již zmínila, osobně jsem s ní měla to potěšení jen v beta verzi a mému požitku z knihy to podle mě nijak neuškodilo.

Bavíme-li se ale o prožitku, určitě by se našlo pár věcí, ke kterým mám výhrady. A teď přeskočím takové ty věci jako chybičky, kterým se podařilo po překladu a korektuře uniknout, stává se. Takovéto věci neřeším, pokud opravdu nějak nenarušují čtení, jako tomu bylo u jedné nejmenované knihy, kterou jsem si pořídila asi před dvěma roky. Ale zpět ke Vzpouře. To kvůli čemu jsem si tady jako amatérská spisovatelka rvala vlasy bylo přímočaré jednání některých postav. *SPOILER* A to hodně důležitých postav. Autoři ze začátku nejdříve nechají zemřít nejvyšší vedení a do čela nového dosadí salariana, který – společně nebo z části bez – svých „poradkyň“ činí naprosto jednostranná a nesmyslná rozhodnutí, i když to vypadá, bůhvíjak nejsou promyšlená. Nejsou. Opravdu ne. Chápu, že zničený, rozpadající se Nexus, kterému selhává podpora života, potřebuje opravu. Dobře, tak vzbudíme pár inženýrů. Až se trochu vzpamatují z kryospánku, dají nám stanici zase do pořádku. Alespoň v jistých mezích. Jenže ti potřebují jíst a dalším problémem je nefungující hydroponie a zničená semena. Co s tím? Tak vzbudíme další personál, jen ten nejnutnější samozřejmě. Jenže se nic nedaří. Něco opravíme, jinde se poškodí něco jiného. A zásob ubývá. Jako řešení se nabízí jediná možnost. Poslat všechny zpět do kryostáze a ponechat vzhůru jen nejnutnější personál. No jo, ale ouha! Nikomu se zpátky dobrovolně nechce. Co teď? Násilí? Netřeba, posádka se o to postará sama. Už sám název napovídá, že půjde o vzpouru, takže tahle část zase až takový spoiler není. *SPOILER* Tak, teď jsem se vypovídala, vypsala, vykřičela z toho, kvůli čemu jsem měla občas chuť na první pohled sympatickému salarianovi Tannovi jednu vrazit.

I když jsem knihu zvládla za dva dny (zaokrouhleně), občas jsem měla prostě chuť ji odložit a nějakou dobu se k ní nevrátit. Ano, já vím, že jsem na začátku básnila o tom, jakým fanouškem Mass Effectu jsem a tak dále a tak dále, ale ze začátku mě příběh zrovna moc neupoutal. Přišlo mi, že se téměř ni nedělo. Teprve asi ve třetí třetině začíná příběh nabírat na obrátkách a konečně se děje něco zajímavého. Trochu víc akce, střílení, klení (i když Sloane Kellyová láteří v jednom kuse – a její touha po kafi při nedostatku zásob mě opravdu pobavila. Hezký detail :))

Samotné postavy mi rozhodně nepřijdou ploché, rychle se s nimi zžijete, první dojmy mohou být lehce vyvráceny a ani šok z nečekaných událostí (i když jsou někdy trochu nucené) není výjimkou. Nejvíce se určitě setkáte s již zmíněnou Sloane Kellyovou, ředitelkou bezpečnosti, potom její ne příliš oblíbenou kolegyní ředitelkou kolonizační správy Foster Addisonovou, nečekaným novým zastupujícím ředitelem salarianem Jarunem Tannem, kroganskou inženýrkou Nakmor Kesh a turianským vedoucím inženýrů Calixem Corvannisem a jeho týmem.

Už teď je známo, že nepůjde jen o jednu knihu z podsérie Andromeda. Spousta věcí zůstala nedořešená, uvidíme, jak se vyvinou nebo vysvětlí v příštím díle, popřípadě dílech. Mass Effect Andromeda Vzpoura na Nexu doporučuji a dávám čtyři z pěti hvězdiček!

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo